4. Controversies after the handover

POST-1997 HONG KONG
Unchanged for 50 Y ear s?
Liberty? Human Rights? Rule by Law?

__ The deceased Mainland Chinese leader Deng Xiaoping said to British Foreign Secretary Geoffrey
Howe in 1984, "On the Hong Kong issue, we have to first introduce a promise that its capitalist system

and way of living will remain unchanged for 50 years after 1997" (Deng Xiaoping commenting on
Hong Kong, published by Joint Publishing CO., November 1993, page 9).

__ Article 2 of the Basic Law of the Hong Kong Special Administrative Region of the People's Republic
of China stipulates, "The National People's Congress authorizes the Hong Kong Special Administrative
Region to exercise a high degree of autonomy and enjoy executive, legislative, and independent judicial
power, including that of final adjudication, in accordance with the provisions of this Law" (Basic Law
of the Hong Kong Special Administrative Region, April 1992, page 3).

Four years after the transfer of Hong Kong’s jurisdiction, have Mainland authorities really kept their
promises? Have they tried to preserve Hong Kong's liberty, human rights, and independent judiciary?

__ Thisdocument listsin chronological order 130 controversies that have arisen in media since July
1997.

No. Time Event Source

103. |2000.08.12 Father Franco Mella prays for the two people killed in the|2000.8.17
Immigration Department Arson incident in the Radio and
Television Hong Kong (RTHK) program "L etter to Hong |Ming Pao
Kong" Two people were killed and more than forty injured
in an arson attack at the Immigration Department headquarters
in Hong Kong on August 2, as a result of some Mainland
Chinese's attempts to fight for the "right of abode" in Hong
Kong. RTHK invited Father Franco Mella to pray for the two
killed in the program of "L etter to Hong Kong" on August 12.

National People's Congress member in Hong Kong Lau
Pui-king _ criticises RTHK's actions as "very
inappropriate” Lau Pui-king issued an open letter in Wen
Wei Po, saying that the RTHK should not invite Father Franco
Mella someone who is supporting the "right of abode"
claimants to express his opinion. Lau also criticised the action
of RTHK as "very inappropriate” and "inciting those suffering
from the tragedy".

RTHK fires off two articlesto defend its actions:"Letter to
Hong Kong" producer Chan Yiu-wah and RTHK Assistant
Directory of Broadcasting Peter Siu Lo-sin both wrote articles
responding to Lau's allegations, and said that any attempt to
isolate Mellawas not wise.

2000.08.14




2000.08.18

2000.09.01

Pro-Beijing "Mirror Post Monthly" wants RTHK to
"correct its wrongs and return to the right"  The monthly
magazine published an opinion piece written by a"Chung Yin",
which claims that RTHK, as a public radio station, should not
use the shield of "editoria independence” to alow some
persons to vent their political idea, and to alow itself to
become a spokesman and propaganda channel for some
political extremists and those American politicians with a
vicious anti-China agenda.

RTHK retorts: The RTHK retorted point-by-point against the
allegations made in the "Mirror Post Monthly", and said that the
Mirror Post Monthly went so far in its allegations of "traitor of the
Chinese People " as absurd.

104.

2000.08

Hong Kong Government declines to issue visato Taiwan
Institute of Economic Research President Wu Rong-i
Wu was planning to join an academic conference in Hong
Kong in August, but he was informed by the Hong Kong
Government that his visa application was declined.

The Hong Kong Immigration Department refuses to
comment on individual cases.

Wall Street Journal says that the decision is political: The
newspaper believes that because Wu said during the
Presidential Election that he was interested in becoming an
advisor to President Chen Shui-bian, and hence is not favoured
by Beijing.

2000.9.20.

The Wall
Street
Journal

105.

2000.09.06

Hong Kong Government refuses to issue a visa for
Mainland Affairs Council ex-chairperson Dr. King-yuh
Chang: Dr Chang was planning to visit Hong Kong along with
the Hong Kong & Macao Association to observe Hong Kong's
Legidative Council elections, but the visa application was
declined by the Hong Kong Government.

Hong Kong Economic Journal believes that this is
because Dr Chang opposes "One Country, Two Systems':
The newspaper believes that Dr Chang's frequent statements
that 80% of the population of Taiwan opposes the" One
Country, Two Systems' formula from the Mainland brings
discomfort to the Hong Kong Government, and it may worry
that Chang would take the opportunity to promote his views in

2000.09.22

Hong Kong
Economic

Journal




Hong Kong.

106. |2000.09.26 Mainland Vice Premier Qian Qichen wants the Hong |2000.09.27
Kong civil servants to "better" support CE Tung Chee
Hwa While meeting with Hong Kong's Chief Secretary Anson |Apple Daily,
Chan, he said he wants the Hong Kong civil servants to support |Ming Pao
"better" the work of the Chief Executive.
Press believes that Qian's opinion contravenes "One
Country ,Two Systems': Several local newspapers such as
Ming Pao, Apple Daily, and Sing Pao believes that the high
profile intervention by the Communist Chinese into the affairs
2000.09.27 of the Hong Kong SAR will hurt the policy of "One Country Two
Sysdems' and"ahigh degree of autonomy”.
CE Tung Chee Hwa believes that Qian's words represents
"care” and not intervention: The Chief Executive says that
Qian's message is one of "encouragement” towards the civil
servants and expresses "care”, not intervention.
107. |2000.09.28 Hong Kong Police arrests university students for the first | 2000.09.29
time on grounds of participating in unauthorised assembly
or assisting in organising an unauthorised assembly: The |Ming  Pao,
Government charged those students representing the Hong|Apple Daily,
Kong Federation of Students, (HKFS) who were involved in|Hong Kong
protests in 20th April (opposing the Government's planned |Economic
introduction of under graduate school fees based on individual |Daily

subject) and 26th June (opposing the National People's

Congress interpretation of the Basic Law)by the law of the|

"Public Order Ordinance's parts banning "an unauthorised

assembly or assisting in organising an unauthorised assembly” . |_

Note: In 1995, the then British Colonid

Government relaxed the Public Order Ordinance, and
said that an assembly or procession need only notify
Police. However, on the day of the handover, the
Provisional Legidative Council amended the law to one
of requiring a "no objection" notice from the Police
seven days in advance, for the assembly over fifty
participants or procession over thirty people restricting
the rights towards assembly and procession. Thiswas
referred to as "Restoring the Previous Harsh Rules’'.

"Human Rights Watch" in Hong Kong condemns the

Hong Kong Police: The organisation released a statement |

condemning the Police's action towards HKFS representatives

was a political persecution, and worried that the Government |

were suppressing differing opinions and creating "white terror".




The legal profession believes that the Public Order|

Ordinance is being used as a political tool: Senior Counsel

and Legislator Margaret Ng criticised the Government for |

selectively charging some protestors, and clearly using the
Public Order Ordinance as a political tool; practising lawyer
Fred Kan suggests that the Secretary for Justice should use her
discretionary powers to exempt the students from being
prosecuted.

Media suggests that Government's moves are for
retaliation against student leaders. Ming Pao's editorial
guestioned whether the Police was trying to retaliate against

student leaders organizing anti-Government activities, and as a|_

result abusing the police powers granted in the Public Order

Ordinance, and threatening the human rights and freedom in|_

Hong Kong. Apple Daily's editorial said that the Public Order

Ordinance prior to the handover had already been adequate for |

maintaining peaceful assemblies and possessions.The current
Public Order Ordinance is in effect establishing a mechanism
for the Police to make prior politically motivated judgments
and assessments on such activities.

HKFS representatives organize protests against the|

retrieval of previous harsh regulations HKFS

representatives organised a procession on October 2 in protest |

of HK Government. The number of participants increased from

over 20 to more than 300 people from 13 organisations|

including severa politicians and academics.

Democratic Party (DP) Chairman wants the “Public
Order Ordinance” restored to pre-handover condition
Martin Lee said legislators from the DP and other democratic

parties will jointly introduce legidation to return the "Public|_

Order Ordinance” to its pre-handover conditions.

Hong Kong Government emphasises that arresting the

students is legal and proper: A spokesman said the "Public |

Order Ordinance" was in agreement with the International Bill
of Human Rights, and the Police made arrests legally and
within their duties.

Hong Kong Government says students involved in the
April 20th protests will not be charged, but has not made
a decision on those involved in the June 26th: The

Government says that the Secretary for Justice had, after|

considering all relevant evidence and the circumstances,




2000.10.02

2000.10.3

2000.10.5

decided that it would not be appropriate to charge those students|_

arrested for protesting School fees based on individua subject

on April 24, but have not made a decision on those students|_

involved in the June 26 protests.

HKFS releases statement stressing continued fighting
against Public Order Ordinance: The HKFS said the
Secretary for Justice's reasoning of a"lack of evidence" was not

convincing , and that the HKFS will continue to fight for |

aterations to the "Public Order Ordinance".

Hong Kong Human Rights Monitor(HKHRM) welcomes

the decison of the Government: The director of the|.

HKHRM, Law Yuk-Kai, welcomed the decision, and said that

Government should not strongly put the "Public Order |

Ordinance" into practice.

Chief Executive Tung Chee Hwa says the Public Order
Ordinance does not need to be reviewed or modified at
this stage: Tung said the Government had not selectively
arrested the students, and had no political motivation.

demonstration ~ against ~ “"suppression  of  student
activities'
immediately those students jailed for the June 26th protests,

and immediately revise the "Public Order Ordinance”.

that the "Public Order Ordinance® may contravene the
"Basic Law" and the International Bill of Human
Rights It saysthat the "Public Order Ordinance" may violate
the Basic Law and the International Bill of Human Rights, and
urges the HK Government to review the ordinance as soon as
possible.

Order Ordinance” is reasonable: Tsang Hin Chi, a member
of the standing committee of the National People's Congress,
and Hong Kong ordinary NPC member Maria Tam Wai-chu
both said that the "Public Order Ordinance" was reasonable,
and was in accordance with the Basic Law and the International

More than one thousand Hong Kong residents stage a|

Protestors want the Government to release|.

Hong Kong Bar Association releases a statement saying |

Pro-Communist Chinese persons believe that the "Public|

2000.10.3

Ming Pao




2000.10.6

2000.10.8

Bill of Human Rights.

Confederation of Trade Unions (CTU), Genera Union of |

Clerical Grades Civil Servants, and other associations
stage demonstration: Several labour unions staged a
demonstration without the Police approval and was against the
Public Order Ordinance. The participation of the General Union
of Clerical Grades Civil Servants is the first union that
represents the Civil Servant to participate in a similar
demonstration .

The Government releases a statement that says the Public|

Order Ordinance is aready more relaxed than the
International Bill of Human Rights.

The Deputy Commissioner of Hong Kong Police Wong |

Tsan-Kwong explains the rules behind police operations:

Wong said whether the Police investigates or charges those |

involved in illegal processions or protests would depend on

how the protestors respond to Police warnings and the degree|_

of seriousness of the violations, and the Police did not
selectively practise the law.

Secretary for Justice decides not to charge those involved |

in the June 26th protests. A spokesperson said the Secretary

for Justice had decided not to charge those involved in the June |_

26" protests after considering all the evidence and
circumstances.

2000.10.5

HKSAR
Government
Press
Releases

2000.10.6

Apple Daily

2000.10.7

Hong Kong




2000.10.9

2000.10.15

Economic
Journal

2000.10.16

Hong Kong
Economic

Journal

2000.10.10

Ming Pao




2000.10.25

2000.10.25

HK
Government
Press
Releases

108.

2000.9.28

RTHK stops broadcasting the television program
“Headliner” for six months: The "Headliner"program, having

broadcasted for more than a decade, were stopped from July 8
to give way to election broadcasts. The station decided to
replace it with the "Hong Kong's Leaders' series interviewing
the political leaders such as Chief Executive, Leung Chun-ying
and others from October 6.

2000.9.29

Apple Daily,
Ming Pao




Democratic Party legislator Sin Chung-kai believes that
the show was ditched because of Xu Ximin's comments:
Because the show was criticised by PCC member Xu Ximin as
"strange and weird", Sin believes the show was halted because
of Xu's comments.

Many people worry that the RTHK could become a
government mouthpiece: Chinese University professor So
Shi--ki believes that the new program seems to be nothing more
than a promotion show for the Hong Kong SAR government;
Baptist University assistant professor To Yiu-ming hopes that
the RTHK would not become a government mouthpiece;
Democratic Party legislator Cheng Ka-fu worries that the
RTHK would become the "People's Radio”.

Director of Broadcasting Chu Pui-hing says they are
merely program changes and does not mean that the show
would not broadcast again.

RTHK Television producer Sze Wing-yuen writes in
Ming Pao asking the public to be less suspicious towards
program changes.

109.

2000.10.4

The "Liaison Office" asks the Hong Kong Catholics to
lower profile over Vatican's proclamation of 120 "saints'":
Catholic bishop Chan Y at-kwan wrote an article on October 4
in Ming Pao entitled "We thought these ‘campaigns were

history", and said that after talking to Mainland bishop Lau by |_

phone in April this year, he was warned by the Liaison Office

in Hong Kong that "Beijing is very dissatisfied with you", and |_

the Liaison Office demanded that the Hong Kong Catholics not

to make a high profile celebration of the canonisation of the|_

120.

Note The Vatican canonised 120 people killed in the|

Mainland over 120 years ago on October 1 (the 51st
anniversary of the PRC), which infuriated the PRC.

Martin Lee believes that the Liaison Office was greatly |

interfering in the religious freedom of Hong Kong.

The deputy director of Liaison Office Mr.Wang

Fengchao refuses to comment on the matter in a public|_

gathering.

The Director of Hong Kong SAR Government Home Affairs

2000.10.4

Ming Pao




Bureau W. K. Lam emphasizes that the Hong Kong SAR
Government will not interfere in any religious activities, and
will protect all legal religious activities.

Hong Kong Catholic Times editor believes that Chan's
opinion does not represent the opinion of the Hong Kong
Catholics or that of the Vatican: He praised Chan for his
bravery, but said his opinion was his personal opinion.

2000.10.5

Ming Pao
Academics believe that the speech of the Liaison Office
was inappropriate: Chinese University of Hong Kong Chung |
Chi Callege Theology Division head Lo Lung Kwong says that
the Liaison Office opinion neglects "One Country, Two |_
Systems’, and worries that the religions interactions between
the Mainland and Hong Kong will become "dangerous’; City |_
University professor Cheng Yu-shek believes that as long as
religious activities remain legal, Mainland officials shouldn't |
"say too much".

The Liaison Office claims the canonisation was using
religion to interfere in the internal affairs of PRC: Wen
Wei Po reports the "relevant departments within the Liaison
Office" believes that the canonisations were not just simple
religious activities, and it is to use history to assist in current
political activities, and religion has been used to interfere in the|_
internal matters of the PRC.

Chan says that after the canonisation, many religious
exchange activities with the Mainland were blocked: Chan |
said in a radio programme that many religious personnel were
refused permission to teach in the Mainland, visits were
blocked, and some followers reported receiving calls from
Mainland religious organisations warning not to visit the|
Mainland temporary.




2000.10.5

Wen Wei
Pao
2000.10.11
Apple Daily
110. |2000.10.26 PRC Vice-Premier Qian Qichen openly endorses Tung Hong Kong
Chee Hwafor asecond termas CE While Tung Chee |Economic
Hwawasin Beijing to report, Qian responded to Journal
mediathat he supported Tung Chee Hwasrunning  |2000.10.27

for a second term, and hoped that Hong Kong
government officials and the public would support
Tung Chee Hwa. (Premier Zhu Rongji and President
Jiang Zemin followed through later.)

The press widely believes that Qian's opinion hurts the
promised "high degree of autonomy" in Hong Kong
Apple Daily Ming Pao Sing Tao Jh Pao and the Hong
Kong Economic Daily all said Qian's words damaged the image
of Hong Kong's autonomy. Democratic activists and academics
believe that it means to the World that the Chief Executive
elections are controlled by Beijing, and the electoral college is
merely arubber stamp.

Jiang Zemin shouts to Hong Kong media reporters, and
clarifies that "support” does not mean "imperial edict":
While Jiang Zemin met with Tung Chee Hwa, he strongly
criticised the media as "too simple, sometimes naive" and said
that "support” does not mean “"imperial edict’, and that
elections for the Chief Executive will continue to follow the
rules laid down in the Basic Law, but the decision powers of
the Central government is also very important.




2000.10.27

Hong Kong's three largest press associations emphasize
that questioning is part of their responsibility: The Hong
Kong Journalists Association, Hong Kong News Executives
Association, the Hong Kong Federation of Journalists all said
that the questioning regarding whether Tung Chee Hwa has
been anointed to the throne of the CE was appropriate,
reasonable and legal, and said that the questioning was part of a
journalist's responsibility.

Hong Kong residents believe that PRC leaders are
anointing: Ming Pao's public opinion poll, which successfully
interviewed 388 people on October 28, 43.8% of the
respondents believed that the PRC leaders support for Tung
Chee Hwa did mean an "imperia anointment”.

Ming Pao,
2000.10.28

111

2000.10.28

2000.10.30

"April 5th Action” members burn photograph of

Apple Daily,

President Jiang Zemin: In response to Jiang's stern criticism
of the media, the members went to the office of the
commissioner representative of the Ministry of Foreign Affairs
in Hong Kong to protest, and burned newspaper reports contain
apicture of Jiang Zemin.

The Liaison Office and Pro-Communist sources,
newspapers strongly criticise the behavior of "April 5th
Action”, believes that such protests shall be prohibited:
The Liaison Office, NPC member Carson Wen, Ta Kung Pao,
and Wen Wei Po pointed out that_burning pictures of Jiang
Zemin was a sign of dis-respect to the national leaders. Carson
Wen, Ta Kung Pao, Wen Wei Po al believes that the Hong
Kong Government need quickly legislate for Article 23 of the
Basic Law to block anything similar from happening again.

Hong Kong Government said the "April 5th Action"
protests were inappropriate, but no need to rush through
new laws. A Hong Kong Government spokesperson
interviewed by the press said that the April 5th Action protests
were very inappropriate and disrespectful, but emphasized that
there was no need to rush through new laws as the current
Public Order Ordinance was good enough to prohibit any
subversion or other acts attempting to split the country.

"April 5th Action" said that their actions were peaceful:
Member Leung Kwok-hung said the Hong Kong Government
was disregarding the idea that "justice is equal to al”, and said
such actions were to express their unhappiness towards Jiang
Zemin's comments.

2000.10.31

112.

2000.11.2

South China Morning Post removes former China page

Ming Pao

editor Willy Lam: SCMP replaced Willy Wo-Lap Lam , the

head of SCMP's China reporting team with Wang Xiangwei ,

editor of SCMP's China business news . SCMP said it was

based on the internal restructure.

Note: Lam frequently commentates on the power struggles in
Beijing. In a letter to the Post on June, 2000, SCMP
former chairperson and controlling shareholder Robert
Kuok Hock Nien accused Lam of "exaggeration and
fabrication" and "distortions and speculation” after Lam
suggested in a column that a group of Hong Kong
tycoons invited to Beijing — including Mr. Kuok - were

2000.11.3




2000.11.3

told to back Chief Executive Tung Chee-hwa. PRC State
Council news bureau director Chiao Chi-ching and
Three Gorges construction committee vice-convener
Kuo Shuyian both openly criticised the SCMP on
October 25.

Willy Lam released a statement saying that the press
freedoms of Hong Kong had been damaged.

HKJA worries that the editorial independence of Hong
Kong is weakened, and will be damaged the international
reputation of Hong Kong.

Frontier Legislative Council member Cyd Ho believes
that thisis an intervention by Beijing into the media.

The international media is concerned whether the event is
related to Beijing: The BBC reported in its bulletins that the
event brought into question whether the press freedom of Hong
Kong was being threatened. Deutsche Presse Agentur GmbH

believed that the event was related to Willy Lam's reporting of |

Beijing rumours. The Asia Wall Street Journal gave prominent
coverage to the incident, and felt that it would serve as a
warning to some media organisations, and the Foreign Press
Association released a statement saying the event may be
politically motivated.

Ming Pao
2000.11.4

Hong Kong
Economic

Journal
2000.11.7
Sing Pao
Daily News
2000.11.8

113.

2000.11.7

Hong Kong Government fails to invite representatives of

Ming Pao,

Democratic Party and Catholic community in Hong
Kong to meet Li Ruiwan: Hong Kong Government's Home
Affairs Bureau invited 156 persons from all walks of life in
Hong Kong to meet Li Ruiwan, Chairman of People's
Consultative Conference of PRC , including the leaders of three
political partiesin the Legislative Council: Democratic Alliance
for the Betterment of Hong Kong, Liberals and HKPA, and sat
alongside Li. However, Democratic Party Chairperson Martin
Lee, Frontier chief Emily Lau and a representative from the
Catholic community in Hong Kong were not invited.

Martin Lee believes that Pro-Beijing people are trying to

2000.11.8




split the society: Democratic Party Chair Martin Lee believed that

it was Li Ruiwan and hence pro- Beijing forces that were trying
to split the society, not the democratic activists.

NPC member Allen Lee believes that a lack of
democratic activities is a matter of regret.

Hong Kong Government does not respond Hong Kong
Government's Home Affairs Bureau said_in response to media
gueries that the invitations were set up by that bureau in
conjunction with relevant authorities, but could not give an
answer as to why the Democratic Party Chairperson was not
invited.

114.

2000.11.29

2000.11.30

The Report of British House of Commons criticises the

Oriental

PRC's increasing intervention into the internal matters of

Daily News,

Hong Kong  The British House of Commons sub-committee
on Hong Kong released its latest report, citing the examples of
the departure of South China Morning Post editor Willy Lam,
Qian Qi-chen “criticising" Anson Chan and asking her to better
support Tung Chee Hwa, and other examples, to criticise the

PRC for increasingly interfering in the internal matters of Hong |

Kong, and clearly violating the promise of a "high degree of
autonomy”. The report also urges the British Government to
monitor more closely Beijing and Hong Kong governments.

Hong Kong Government retorts in a statement. Hong
Kong Government said in the statement that the "Central”
Government fully respected the high degree of autonomy

enjoyed by Hong Kong, and have never interfered in the|.

internal matters of the SAR, and the report did not fully
understand the current situation in Hong Kong.

Lau Siu-kai believes that the report of House of
Commons lack evidence: | au Siu-kai, the Associate-Director
of the Hong Kong Institute of Asia-Pacific Studies of Chinese

University Hong Kong, believed that the evidence cited in the|

report was neither strong enough, and nor did he believe that
the report would affect the British Government's policy towards
China. He understood that the authority of the Hong Kong
government has taken a turn for the worse, and western
governments would increasingly think that Beijing would
interfere in the affairs of Hong Kong.

2000.11.30

HK
Government
Press
Releases
2000.11.30

115.

2000.12.20

Jiang Zemin wants the media to pay attention to social

Ming Pao,

responsibilities: PRC President Jiang Zemin said in the
Macao handover anniversary celebrations that Hong Kong and
Macao media shall not only uphold press freedom, but also pay
attention to social responsibilities. The media shall function
positively in mattes that concern the stability and prosperity of
Hong Kong and Macao and the interests of the State and the
Chinese Race.

Hong Kong Journalists Association releases a statement
saying that press freedom has been negatively affected:
The HKJA said Chinese leaders persistent comments on press
freedom created additional pressures for members of the press

2000.12.21




and negatively affected press freedom.

Democratic Party Chairperson Martin Lee believes the
comments are hoping for the media to self-censor.

Commentator Hung Ching Tin said in Ming Pao that Jiang
Zemin's words attempt to change the functions and roles of the
media within Hong Kong society. The function of mediais an
internal matter for Hong Kong and the central government shall
not interfer upon .

116. |2001.1.9

Ta Kung Pao publishes an editorial saying that the Falun|{Ming Pao,
Gong s turning Hong Kong into a subversion base: Ta|2000.1.10
Kung Pao released an editorial titled "Carefully watching Falun
Gong's anti-China political activities', which said that the Hong
Kong Falun Gong association was closely aligned with
overseas organisations to openly oppose the Central
government in Hong Kong, and destroyed "One Country, Two
Systems’. Ta Kung Pao also questioned why the HKG
government allows the Falun Gong to rent the Hong Kong City
Hall for its "Falun Gong Learning Experience Meeting".

A spokesman for the Hong Kong City Hall says that
conference is legal: The spokesman said the "Hong Kong
Falun Gong Buddhist Association" was a legaly registered
organisation, and that the meeting was a legal activity which
was approved immediately after an application was filed in
August 2000.

James To says Ta Kung Pao's editoria shows that the
central government is unsatisfied with the Hong Kong
government's relaxed attitude: L egislative Council vice-chair
for the security panel, James To, said the Ta Kung Pao editorial
showed that the central government was unsatisfied with the
Hong Kong government's relaxed attitude towards the Falun
Gong, and wanted to expand its regulatory net while Hong
Kong reviews legidation for Article 23 of the Basic Law.

Pro-Beijing persons believe the editorial does not
represent  "putting pressure on the Hong Kong
government”: "NPC" member Woo Wai Yung, Demaocratic
Alliance for the Betterment of Hong Kong Lau Kong Wa
believes Ta Kung Pao's editorial did not represent "pressuring
the Government", and that every newspaper editorial could
have its own opinions.

Hong Kong Government says al processions or
gatherings must abide the laws of Hong Kong.

"Falun Gong Learning Experience Meeting from home and
abroad" was verbally warned twice at the scene by the Leisure




and Cultural Services Department over suspicions that the meeting
criticised President Jiang Zemin oppressing Falun Gong. LCSD
wrote to the Falun Gong director in Hong Kong warning that
the expressed comments in the meeting were different from
those planned for in the application, and was violating the
rental conditions.

Lau Siu-kai believes what the Hong Kong Government has
done is to prohibit the Falun Gong from renting the property
again, to avoid any further direct challenges to Beijing, and to
prevent the Hong Kong Government from being placed in an
awkward position.

Frontier convener Emily Lau believes that the Hong Kong
Government's moves amount to press censorship, and worries
that organisations opposed by the Government may be
oppressed in future.

Jian Hong-Zhang believes the incident is related to
pressure from high ranking officials in Beijing:. The
Director of Falun Gong in Hong Kong Jian Hong-Zhang
disagreed with the notion that the activity was deviated from
the topic of Falun Gong experience. In addition, he said that
the act of the Entertainment and Cultural Affairs
Administration of HK SAR Government to add to the origina |-
lease a clause which forbid attendants of the activity to use
threatening, derogatory or insulting language is related to |-
pressure from high officials.

Hong Kong
Economic

2001.1.14 . Daily,

Ta Kung Pao, Wen Wei Po editorials criticize Falun 2001.1.16
Gong: Ta Kung Pao published an editorial criticizing that
Falun Gong activities were highly anti-China. The Paper aso
supported Hong Kong SAR government to prohibit foreign
parties to conduct anti-China activities in Hong Kong. Wen
Wei Po criticized that the international communication
convention called by Falun Gong was against the Basic Law
and had damaged the redlization of “One Country ,Two
Systems”.

Chief Executive emphasizes that Hong Kong would not
be used as a subversion base: Chief Executive Tung Chee
Hwa, during a meeting with Legislative Council members, said
that he would not tolerate Hong Kong being used as a base to
topple the government. As to whether permit Falun Gong
organization to file activities applications to Hong Kong
Government, Tung said al procedures should be dealt with
according to the regulations.

PRC Foreign Affairs spokesman Zhu Pangchao says the Falun
Gong was trying to attract international attention and sympathy,
and at the same time trying to disrupt the social order of Hong
Kong.




2001.1.15

2001.1.16

The Liaison Office criticises the Falun Gong has become

internationalized: "The Liaison Office" spokesman, while
interviewed by the China News Agency, said Falun Gong was
increasingly politicized and internationalized, and pointed its
guns directly towards the central government .He warned
against anyone or any organisation from turning Hong Kong
into a base opposing the Chinese government.

People's Political Consultative Conference member Xu Simin,
NPC members Huang Guanghan, Tsou Weng Wa were
interviewed by the China News Agency, and said that the Hong
Kong Government should revoke the registration of Falun
Gong in Hong Kong and take appropriate action.

Martin Lee criticises the PRC as trying to use pro-PRC
figuresto interfere in the internal matters of the SAR.

Chief Secretary for Administration Anson Chan says the Hong |

Kong Government shall follow the rules and as long as Falun
Gong practitioners continue to abide by the law they can still
practice in Hong Kong.

Tsang Hin Chi says he will reflect on Falun Gong
activities in Hong Kong in the Standing Committee of the

NPC: NPC standing committee member Tsang Hin Chi wants|

the HKSAR Government to take into account the collective

welfare of Hong Kong, and not to let Hong Kong become a

base for forces opposing the PRC government owing to "One

Country ,Two Systems', and he says he will raise to the

Standing Committee the "actions" of the Falun Gong.

Note: According to Article 18 of the Basic Law, the NPC
standing committee can, after consulting the Basic Law
committee and the Hong Kong Government, incorporate
regulations against the Falun Dafa applicable in China
into Appendix 3 of the Basic Law, and become part of
the laws of Hong Kong.

Hong Kong human rights organisations concern about
the central government pressuring the Hong Kong
government: The Hong Kong Human Rights Commission,
Hong Kong Human Rights Monitor and the Hong Kong branch
of the International Commission of Jurists released a joint
statement saying that the statements made by the PRC and Pro-

PRC persons in Hong Kong on Falun Gong was pressuring the |_

SAR Government to prohibit the Falun Gong from practising in
Hong Kong.

Hong Kong
Economic

Journal
2001.1.17




2001.1.30

2001.1.31

Hong Kong
Economic
Daily,

2001.1.31

Ming _ Pao,
2001.2.1




2001.2.1

Ming Pao,
2001.2.5
2001.2.4
117. |2001.1.12 Chief Secretary Anson Chan resigns for "personal |Commercial
reasons’ Chan announces her decision to retire in April [Daily,
for "personal reasons’  While she denied having problems|2001.1.13

working with the Chief Executive, she did emphasis that
someone tried to drive a wedge between them.

Britain, Japan puts out statements  The British Foreign
Secretary and the Japanese Consulate General both released
statements praising Chan's contributions towards the stability of
Hong Kong.

Democrats worry about international perceptions towards
"One Country, Two Systems' Chairman of the
Democratic Party Martin Lee was shocked and saddened by the




resignation of Chan, and felt that overseas leaders and the foreign
press would have doubts over the implementation of "One
Country Two Systems'. Hong Kong Confederation of Trade
Unions Chairman Lau Chik-shek believes that her resignation
would throw a cloud over the relationship between the Hong

Hong Kong
Kong Government and the Democrats.

Economic
Journa
_ 2001.1.13

Media and some persons believe that the resignation of
Anson Chan is related to Beijing: CTU's Lee Cheuk Yan
believed that the "central" government did not like Anson Chan
having different opinion with the Chief Executive, and booted
her out as a result. City University professor Cheng Yu Shek
did not rule out the possibility that Chan was resigning because
of traditional pro-Beijing influence. Hong Kong Economic
Journal had an op-ed article written by a "Chun Yu" said that
the differences of opinion between Tung and Chan, as well as
Beijing's pressures, were responsible for Chan's departure. NPC
member Allen Lee and Hong Kong's Open Magazine both felt
that the leasing of Hong Kong's City Hall to the Falun Gong is
the reason behind Chan's resignation.

The New York Times suggests that the resignation of
Anson Chan represents a loss of the promise of autonomy
for Hong Kong.

118. |2001.1.17 Hong Kong Government wants the Court of Final |[Ming Pao,
Appeal to request clarification from the Standing|2001.1.18
Committee of the NPC over the right of abode claims:
The Government's Immigration Department has appealed
against adverse rulings in the Chong Fung Y uen case (whether
children born in Hong Kong while their Mainland parents were
illegally over-stay in Hong Kong ) in the Court of Final Appeal
in November 2000 (having aready lost it twice in 1999 and
July 2000). Inits "Case for the Appellant", the HK Government
said the Court of Final Appeal should refer the relevant legal
statues to the Standing Committee of the NPC for
interpretation.

Hong Kong Bar Association chair Ronny K.W. Tong said that
the case fell within the autonomous rights of Hong Kong, and
was neither an affair for the "central government" nor one that
came under the clause of "relation between the central and
Hong Kong governments'. It required no NPC clarification,
otherwise "One Country, Two Systems' will become "One
Country, One System".

Democrats believe that this will affect judicia
independence: Democratic Party Chairperson Martin Lee
believed that the Government's decision to ask the NPC for a
clarification again represented a further abandonment of the
autonomous rights and judicial independence of Hong Kong.
Legidative Council member Audrey Eu said the Government
was diminishing the locals confidence in the judicia
independence.

The Liberal Party says that they "understand" the




Government's decision on this.

Pro-Beijing newspapers call the decision "reasonable":
Ta Kung Pao, Wen Wei Po both gave a great deal of coverage
towards this incident, and claimed that the Government's
decision reasonable, appropriate and within the rules of the
Basic Law.

Hong Kong Human Rights Monitor says it will express
its disapproval to the United Nations Human Rights
Commission.

Secretary for Justice Elsie Leung writes to explain the
actions of the Government: Elsie Leung wrote an article
entitled "Court of Final Appeal's Authority is Respected” and
emphasises that the HK Government appeals case to the Court
of Final Appeal represents a respect for the final appea rights
of the CFA, and that it is a responsibility of the Hong Kong
Government to do so, and is not pressuring the Court over
sensitive matters.

Nobel laureate Gao Xingjian visits Hong Kong from|Hong Kong
January 29 for four days. Economic
Journal
2001.1.30

119. [2001.1.29

CE Tung Chee-hwa refuses to attend wel come reception:

CE Tung Chee-hwa and most senior government officials
refused to attend the reception. The only senior official that
turned up on behalf of the Government was Secretary for Home
AffairsW. K. Lam.

Democratic Party Chairman Martin Lee questions the
confidence of the CE towards "One Country, Two
Systems": Chairperson Martin Lee believes that the CE is
following central government lines over academia and culture,
and shows that he has no confidence over the implementation
of "One Country, Two Systems”.

The press questions that the Government's low-key
approach owes to the attitude of central government: A
Ming Pao opinion piece believes that the Hong Kong
government officials are afraid of offending the centra
government, and therefore significant play down Gao's visit to
Hong Kong. The Hong Kong Government was very petrified
and nervous over his reception. An article from the Hong Kong
Daily News believes that it is regrettable that "One Country,
Two Systems" has ended up like this.

2001.2.1

120 2001.3.19 The International Committee for the Protection of |2001.3.20




Journalists criticized the PRC for openly being hostile to the [Apple Daily
HK media: The International Committee for the Protection of
Journalists, in its 2000 report on governments’ pressure on the
media, harshly criticized Mainland Chinese authorities' public
statements for creating great pressure on the Hong Kong media
last year.

Chair of Hong Kong Journalists Association Mak Ying-
ting said that in the post-1997 years, restrictions on Hong
Kong reporters covering news on the Mainland have not
been relaxed at all, still posing great risk to them.

121 2001.3.29

The HKSAR government asked the ROC finance|2001.3.30
minister and CEPD chairman to sign papers before being
given visas. The ROC Finance Minister Yen Ching-chang and |Oriental
Council for Economic Planning and Development (CEPD) [Daily News
Chairman Chen Po-chih were invited to take part in an
economic forum in Hong Kong on March 29. They were
requested by the HKSAR government to sign a paper with
commitment not to engaging in activities that could embarrass|_
the Hong Kong authorities or represent Taiwan as a
sovereignty. After negotiations through certain channels and |_
the media’s reports of the position of the National Security
Bureau, the HKSAR government notified the two that such |
papers could be waived, and the two visited Hong Kong
subsequently.

The HKSAR Government said no comment on visa|
issuance in specific cases.

The HKSAR chief executive office: certain people can
be alowed into Hong Kong in private capacity for|
particular events. HKSAR Government Information
Coordinator Stephen Lam said the government promotes|
exchanges (with Taiwan) under the “one China’ principle and
allows certain people to take part in activitiesin Hong Kong in |_
private capacity.

Press reports. the HKSAR government unhappy about
Taiwan officials  violating of previous verbal |
commitments. According to the Sing Tao Daily, HKSAR
government officials expressed dissatisfaction that Taiwan|_
officials had committed verbally to taking part in activities in
private capacity in Hong Kong but later strongly criticized the |
government’s discrimination. HKSAR government officials
said Taiwan officials have violated the verbal commitment |
made earlier.




The Min Pao editorial said that the HKSAR government |

is wise in leaving the dispute behind, indicating the
government’ s flexibility in handling HK-Taiwan issues.

Commentator Lau Yiu-siu sad the
government’'s move could deter foreign businessmen.

Political commentator Lau Yiu-siu, in an article published in|_

the Hong Kong Daily News, said the HKSAR government’s
move could deter foreign investors, since Taiwan officials were
not given these conditions on trips to the Mainland. Lau said
the HKSAR government should not set up barriers for Taiwan
officials' visitsto Hong Kong.

Kenneth S. K. Lau: the HKSAR government’s Taiwan |

policy shaky. Kenneth S. K. Lau, associate director of the

Hong Kong Ingtitute of Asia-Pacific Studies of the Chinese|_

University of Hong Kong, said the HKSAR government’'s

Taiwan policy has been very shaky and its communications and |_

coordination with the (PRC) central government is not clear.

Wong Kaying: the government makes decision in light
of Washington-Beijing relations and cross-strait relations.
Wong Kaying, coordinator of the Hong Kong Institute of Asia-

Pacific Studies of the Chinese University of Hong Kong, said |_

the HKSAR government has no guiding principles in handling

visas for Taiwan officials, which has perplexed many. The|_

HKSAR government’s decisions on such visa cases might be
made in light of the Washington-Beijing relations or cross-strait
relations at the particular moment.

HKSAR |

2001.3.30

2001.3.30

Min Pao

2001.3.30

Hong Kong
Daily News

122

2001.5.6

More than 100 Falun Gong disciples were denied of
entering HK during the period when the Fortune Global
Forum meetings were held. More than 100 Falun Gong
members from Taiwan, Japan, the United States, Canada, and
elsewhere were denied of Hong Kong visas for security reasons
when the Global Fortune Forum meetings were held in Hong
Kong.

2001.5.6

Min Pao




2001.5.16

2001.5.22

The HKSAR government maintained that visal
applications of foreigners are handled in accordance with

the Immigration Ordinance.

Four countries consulate general expressed concerns.
Consulate General of the United States, the United Kingdom,
Canada, and Australia expressed grave concerns over their
citizens being denied of visas. The U.S. Consulate Genera
believed the HKSAR government’s decision has restricted the
freedom of speech and expression in Hong Kong. The
Consulate General of Australia called into question the effective
protection under the International Covenant on Civil and
Political Rightsin Hong Kong.

The Asian Wall Street Journal carried an editorial “Hong
Kong's liberty is receding, and people's freedom is
undermined.

The secretary for security acknowledges there is a
blacklist. Secretary for Security Regina Ip said the Immigration
Department has a list of persons to be barred from entry. The
Immigration Department has its discretion to determine who
can enter or exit Hong Kong, and maintains regular information
exchanges with law enforcement agencies of other countries to
update thelist.

Democratic Party Chairman Martin Lee believed that the
name list was provided by the (PRC) centra government.

The Hong Kong Human Rights Watch issued statement:
The organization criticized the HKSAR government’s moves
seriously damaging Hong Kong' s high degree of autonomy.

Kenneth S. K. Lau, associate director of the Hong Kong
Institute of Asia-Pacific Studies of the Chinese University
of Hong Kong, said the move has damaged the
implementation of “one country, two systems.”

Chief Executive: Falun Gong a mixture of evil sect and
palitical group. In an interview with the United Press
International, HKSAR Chief Executive Tung Chee-hwa said
Falun Gong is “a mixture of evil sect and political group,”

2001.5.8

Govern-ment
Press
Release

2001.5.17

Hong Kong
Economic
Journa

2001.5.23

Min Pao




2001.5.22

which his government must guard against.

attitude toward Falun Gong is not compatible with the
rule of law.

Executive Tung Chee-hwa, answering interpellation in the

Legidative Council, clearly stated that Falun Gong is an|_

evil sect, which his government will watch closely.

Democratic Party councilors criticized the chief

executive for damaging the “one country, two system.” |

Councilors Margaret Ng and Martin Lee criticized that chief

executive' s judgement of Falun Gong as an evil sect was simply|_

based on China's domestic laws without any substantiation.

They said the chief executive's serious accusation not only|.

undermined Hong Kong's rule of law but aso the
implementation of “one country, two systems.”

Democratic Party councilors said the chief executive's|

Chief executive: Falun Gong is an evil sect. Chief|

2001.5.23

Apple Daily

2001.6.15

Hong Kong
Economic




2001.6.14

Journa

123

2001.5.8

The HK Palice revised the Public Order Ordinance
arbitrarily. According to the Public Order Ordinance,
assembly with more than 50 persons or parade with more than
30 persons must be notified to the police seven days before the
schedule, and can be held when no abjection is given from the
police. Groups which had originaly planned to assemble or
march during the period when the Global Fortune Forum was

held found that the police arbitrarily revised the Ordinances to |_

stipulate that only parades with no more than 20 persons would
be allowed.

The Zhengming Monthly believed that the HK police|

revised the ordinance in view of upcoming arriva and

visit by PRC President Jiang Zemin. The magazine|.

criticized Hong Kong faling to be a feudal society with
the king’ s words as the law.

The HK police used force against peaceful |

demonstrators during the Fortune Global Forum
meetings. Those who staged peaceful demonstration in places
distant from the meeting venue of the Fortune Global Forum or
public places were confiscated of their placards or subdued by
force.

The HK police have been generally criticized for abuse
of power and for restrictions on the citizens' freedom and
rights, tarnishing Hong Kong' s international image.

The HKSAR Government said the security measures
during the Global Fortune Forum meeting were necessary

2001.6

Zheng-ming
Monthly

2001.5.9

Apple Daily

and adequate.




2001.5.10

Govern-
ment Press
Release

124

2001.5.29

The PRC rejected US ship’ s port call. The PRC Ministry of
Foreign Affairs Spokesman Zhu Bangzao said the Beijing
government, after weighing various factors, decided to reject
the USS Inchon's port cal to Hong Kong. He refused to
elaborate.

The media speculated that this decision was linked to the
crash between U.S. and PRC military airplanes,
Washington's arms sales to Taiwan, and the White
House's approval for ROC President Chen Shui-bian to
stop over in the states on way to visit the Latin America.

2001.5.30

China
Times
United Daily
News

125

2001.5.30

TVB and ATV adjusted treatments of Taiwan news. The
Television Broadcasts Ltd. (TVB) and the Asia Television Ltd.
(ATV), in their news reports of President Chen Shui-bian's
visit to Latin American countries, changed their routine
reference of Chen as “the Taiwan president” to “[the] Taiwan
leader.” TVB News Department said it was only a minor
change of reference, not aresult of political pressure.

TUC representatives lodged protest to the two TV
stations. Six representatives of the Hong Kong and Kowloon
Trades Union Council (TUC), which has been friendly to
Taiwan, cdled on TVB and ATV to lodge protest of this
treatment. TUC Chairman Lee Kwok-keung accused the
change of title a move of self-censorship and asked the two
mediato remain independent and politically unbiased.

2001.5.31
Oriental

Daily News

126

2001.5.30

The “Chief Executive Election Bill” may entitle Beijing
to remove the chief executive under any circumstance The

2001.5.31
Min Pao

HKSAR government has forwarded the draft “ Chief Executive

Election Bill” to the Legislative Council for review. The bill, |_

now pending LegCo review, may empower the Beijing
government to remove the chief executive under any
circumstance, irrespective of the stipulations under the Basic
Law.




LEGCO: the bill impairs HKSAR’s autonomy. A few
legidative councilors called the bill “lawless and reckless’ that
may seriously impair the HKSAR’s autonomy. The Beijing
government may remove the chief executive without any
justification, should the bill be adopted.

127

2001.6.4

World Press Association Chairman accused the PRC
lacking freedom of press and expression. Roger Parkinson,
chairman of the World Press Association, speaking at the
annual conference held in Hong Kong, accused Mainland China
for lacking freedom of press and expression. At least 28
Mainland journalists remained incarcerated, and Timothy
Balding, president of the association, was denied entry.

The chief executive immediately rebutted the accusation:
HKSAR Chief Executive Tung Chee-hwa said Chinaiis now in
the most liberal years throughout the Chinese history, and the
Beijing leadership is most open-minded and active regime in
the Chinese history as well.

Tu Ying-ming: the chief executive' s remarks constitute a
barrier in press freedom. Political commentator Tu Ying-
ming, in an article published in the Min Pao, said the chief
executive might be excused of mindlessly making such remarks
should he only intend to defend the Beijing government. If the
chief executive actually believed in what he had said, he not
only has wrong perception but also is stupid enough to mislead
the general public, Tu said. Tung's remarks have become a
barrier in freedom of press, Tu added.

2001.6.5

Min Pao

128

2001.6.10

Three travel agencies were accused of describing Taipei

the “capital of Taiwan.” Hong Ta Travel Agency, Wing An
Travel Agency, and Miramar Travel Agency were accused of
describing Taipei as the “capital of Taiwan” in their promotion
brochure. The three were accused of “splitting the nation’s
territory” and fueling “ Taiwan independence.”

The three said no political intention in such description.
The three travel agencies, acknowledging this being a careless
mistake, said they will either retract those brochures or revise
the contents. They argued that the term, being a common
reference, was not chosen for political reasons.

2001.6.11
Orientd

Daily News

129

2001.6.13

The HKSAR government suggested that the Taiwan
contemporary history be included in the fourth and fifth
grade of high school history education. While revising the
history textbooks for the fourth and fifth graders in high school,
the HKSAR government is considering to include the
contemporary history of Taiwan with clear reference of Taiwan
being a part of “China.”

2001.6.14

China
Times




A few scholars expressed their worries that high school
curricula could be politically influenced.

130

2001.6.15

DPP Chairman Frank Hsieh failed to obtain Hong Kong
visa. Frank Hsieh, mayor of Kaohsiung city and chairman of
the Democratic Progressive Party (DPP), applied for visa to
visit Hong Kong in mid-June to observe public administration
and subway management, but failed to obtain visa.

Frank Hsieh scrapped his plan of visiting Hong Kong.

The HKSAR government refused to comment on specific
visa application case.

2001.6.16

Hong Kong
Economic

Daily




